29. mars 2010

Debutant i birkebeinern

Like greit å offentliggjøre det først som sist: 2011 blir året jeg endelig gjennomfører birken!

Jeg har tenkt på det i flere år, men hvert år tenkt "jeg er da ikke godt nok trent til det". Men i år så jeg på programmet fra rennet, og observerte opp til flere som tydelig har dårligere teknikk enn meg, som likevel klarer å fullføre. Kan de så kan jeg også.

De av dere som nå tenker "så klisjé, birken er jo på vei ut" kjenner meg rett og slett ikke godt nok. Sånt pleier jeg å drite i, for å si det rett ut.

Det ser bare så veldig, veldig, veldig gøy ut! Hvis man overser de skrytete mannfolka fra næringslivet (som jeg egentlig ikke tror er i flertall, det er bare de som får mest oppmerksomhet i media), så må det jo være kjempestemning! Planen er å bruke helga og få med stemninga både kvelden før og kvelden etter rennet.

Flere planer er allerede klare: Skal jeg ta meg godt ut på bildene som tas (og som jeg garantert kommer til å bestille både innrammet, på en egen kopp og sikkert som plakat også) må det nytt utstyr til. Siden shopping er noe av det morsomste som fins, og spesielt treningsutstyrshopping, så er dette en slags belønning i seg selv.

I dag var jeg og en venninne som umiddelbart tente på prosjektet ute på skitur, og vi forberedte oss mentalt på birken. Planen er å gå inn i rolle og opptre avslappet og lettere arrogant uansett hvor slitne og svette vi egentlig er, for eksempel ved å komme med kommentarer som "hva? er vi på toppen allerede? jeg har hørt at den bakken skal være så tung jeg, men dette var jo en deilig liten tur" og lignende.

Jeg har altså allerede hatt mye moro med denne beslutningen. Kanskje døpes denne bloggen om til "nybegynner i birken-bloggen". Time will show. Det er tross alt mye forskning som må gjøres før rennet: Finnes det for eksempel noen sosiale koder blant birkebeinere som man bør kjenne til? Finnes det et rangsystem ved starten (debutanter forventes å stille bakerst i køen?). Hva er den største tabben man kan gjøre?

Vel, inntil videre: Jeg trenger reisefølge! Har ikke tenkt å loke rundt alene som debutant blant 16000 rutinerte utstyrsfriker. Trenger både med-sportere og heiagjeng! Ingen spesielle oppgaver tildeles, annet enn å holde meg med selskap, og så er det fint om noen minner meg på påmeldingsfristen, for det kan godt hende jeg glemmer meg bort når den nærmer seg. Frister noe av dette så sett av 19 mars 2011, så snakkes vi!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar